Den fascinerande sagan om hur svensk marknadsföring banat vägen för världssuccéer.
Av Claes Andréasson och Steve Strid
I dag erövrar skandinaviska varumärken världen. Men hur? Svaret är The Viking Manifesto - en urgammal nyhet. Boken förklarar framgångsfaktorerna. Hur man gör affärer och skapar varumärken. Och andra hädelser. The Viking Manifesto beskriver skandinavernas sätt att göra affärer, från idé till verklighet. Den kaxiga baksidetexten säger allt:"The Vikings used to drink from the skulls of their enemies. Now they sell furniture in flat boxes...".
Steve Strid är amerikansk varumärkeskonsult med bas i Sverige och Spanien. Han har arbetat med att bygga framgångsrika varumärken som Absolut, Libresse och Baby Björn. Han arbetar med multinationella företag och reklambyråer.
Claes Andréasson var North Area Director för The Absolut Company (1989-95) och direktör för Absolut Akademi (1996-2001). Han spelade han en nyckelroll i svensk marknadsföringshistoria. Dessförinnan arbetade han 20 år på Marabou och låg bakom deras enorma exportframgångar på 70- och 80-talet.
Engelsk text.